Marit is oké - Verhalen van Marit die plotseling wilde Leven

Louter schrijven, niets herschrijven

In 2013 zette ik voor het eerst en voor het laatst voet in Ierland. Voor de laatste keer ging ik op vakantie met mijn ouders. Mijn moeder was net hersteld van een burn-out, mijn vader had net besloten een dag minder te werken in de week. De doorsnee puber zou enigszins opzien tegen een vakantie met twee kleffe ouders die nog even gek op elkaar zijn dan 25 jaar ervoor, maar ik niet. We hebben altijd een goede, maar complexe band gehad. In die paar weken hebben we Ierland volledig uitgekamd en in plaats van de toeristische trekpleisters te bekijken, bezochten we juist de plekken en locaties die nog niet zo bekend waren. We zijn wezen urban exploren op plekken waar dat niet mocht: we zijn over graven van verlaten kerken heen gekropen, we zijn over gammele muurtjes gaan klimmen en we zijn over het veiligheidshekje gegaan bij een van de hoogste kliffen van Europa. Ik weet me nog te herinneren dat ik veel las die vakantie en in bijna elke bookshop kocht ik wel een nieuw boek uitzoeken. Ook ging ik samen met mijn vader over de Cliffs of Moher hangen, terwijl mijn moeder met angstzweet op haar voorhoofd panikeerde voor de mogelijke gevolgen. Op dat moment had ik al veel van de wereld gezien en ben ik op de meest obscure plekken terechtgekomen. Maar er was iets met Ierland: ja, tuurlijk, het is een prachtig land. De natuur is spectaculair en de mensen zijn hartverwarmend. Maar zó spectaculair was het nou ook weer niet. Maar toch voelde het alsof ik thuiskwam. Hier kon ik aarden. Het was een goede vakantie. Een fijne vakantie.


Maar ook was ik de maanden ervoor stiller geworden. Ik at niet meer zo goed, ik sliep dan weer te veel, dan weer te weinig, ik was niet meer zo scherp als voorheen, ik wist niet wat ik wilde studeren, ik was moe en het leven overweldigde me. Ik was in die weken Ierland nog stiller geworden. Het was in een café op een van de Aran Islands waar ik voor het eerst vertelde dat ik het leven eigenlijk niet zo leuk vond. Dat gedachten in mijn hoofd me soms zo verdoven. Dat ik het zo graag goed wil doen, maar dat ik niet meer goed voor wie en waarom. Ik liep vast, blokkeerde en zakte nog dieper weg. Het was na die vakantie dat ik werd ingeschreven bij een GGZ-instelling.


En waar ik nu met koeienletters kan schrijven ‘Maar dat is niet meer wie ik ben!’, kies ik ervoor omdat niet te doen. Heel hard schreeuwen en een stuk van je verleden ontkennen, is niet vooruitgaan. Dat is ook leven in een verkramping. Want het is ook de 15-jarige Marit die in een kneuterig café voor het eerst verteld over duisternis, die de huidige variant, de Marit die dit typt, heeft bewerkstelligd. For I am part of it all, and it is all part of me.


Wanneer ik zo land op Dublin Airport, neem ik de bus naar Galway. Vanaf daar ga ik naar Kinvarra, een klein dorpje aan de westkust in het noorden van The Burren. Hier verblijf ik bij Nutan, een 75-jarige man die mij heel dierbaar is geworden in een korte tijd. Ik vond zijn profiel wederom op WorkAway. Hier schreef hij nadrukkelijk dat hij gelieve geen host wil zijn voor mensen die jonger zijn dan 35. Hij had het gevoel alsof hij een babysitter was zo nu en dan. Zijn profiel met zijn manier van praten en zijn uitstraling lagen echter zo in mijn straatje, dat ik hem tóch een berichtje stuurde. Ik schreef hem dat ik hem niet ga overtuigen van mijzelf, met mijn 26 jaar: dat mag hij zelf doen. Twee weken later belden we voor het eerst, voor ruim drie uur. Iets heel bijzonders ontstond in dat gesprek. Hij zei dat hij gedurende dat gesprek in de spiegel keek en zijn 40 jaar jongere zelf zag. Nutan is sannyasin, een volger van Osho (beter bekend als Bhagwan). Nutan heeft in zijn vroege dertiger jaren voor zo’n zeven jaar in de ashram van Osho gewoond in Poona, India. Ik ken Nutan nu drie maanden en we hebben een bijzondere band opgebouwd. Tijdens de videogesprekken die volgden in de maanden opvolgend mediteerden we, lachten we, huilde ik, danste ik, praatten we, voelden we: we vierden het leven in anticipatie dat we elkaar snel zouden zien.



Om mijn nek hangt een ketting met de Sheela Na Gig. Ik twijfelde vanochtend of ik mijn ketting met Ohm-teken zou dragen (die draag ik graag als ‘on the go’ ben) of toch de ketting die Nutan mij heeft gegeven een week of twee voor mijn vertrek. Toen ik het pakketje opende en de ketting met hanger uit de cadeauverpakking haalde, moest ik enorm lachen. Het kettinkje is namelijk nogal expressief. Ik was vertederd om het cadeau, maar ik wist ook dat ik het in alle waarschijnlijkheid niet zou dragen. De Sheela Na Gig is een teken dat overal door Europa te vinden is. Waar mensen dachten dat het stond voor vruchtbaarheid, staat het juist voor de spirituele ontwaking van de vrouw. Daarnaast weren ze de dood, het kwaad en demonen af.


Inmiddels vind ik ‘m best wel leuk en draag ik dat ding best vaak.


Ik keer dus terug naar Ierland. De titel van mijn eerste blog was iets in de trant van ‘hoe het einde eindigde en hoe het begin begon’. Mijn bezoek aan Ierland voelt ook als een stukje opnieuw beginnen, maar ook als een stukje afsluiten. Ik ga terugkeren naar een plek wat destijds een kantelpunt voor mij was. Ik ga er nu echter met een geheel nieuwe blik heen. Een blik vol liefde, vol vreugde. Ik kijk uit naar ‘verder’, niet naar ‘opnieuw’. Ik ga daar niets herschrijven, ik ga gewoon schrijven.


Enfin, het vliegtuig vertrekt.


Bien à toi,

Marit


Reacties

Reacties

Bart

Wat mooi geschreven zeg!!

Welmoed

Hai Marit, graag komen we met je in contact voor een interview op de website HoudMoed.nl - Zou je ons kunnen mailen? houdmoed@113.nl Lieve groet en goede reis!

Anoniemmetje

Marit, probeer wanneer het juist voelt (any time, hoeft niet nu) ook jouw oude Marit te omarmen. Die mag er ook zijn. Big love, ook voor je vorige zelf en je jongere ik

Rob

Marit, je bent prachtig.

Jouw verhalen verrijken niet mijn leven, ze bevestigen slechts. Wat jij weet dat weet ik ook, dankjewel.

Astrid Kunst

♥️♥️♥️

Floortje

Hallo Marrit, vandaag stond er een stukje in de Tubantia over jouw reis door Europa waarin jij jezelf opnieuw uitvindt en tegen komt.
Ik vind je schrijfstijl geweldig en je hebt goede humor. Je bent een voorbeeld voor velen. Wauw, wat fijn dat je gekozen hebt voor het leven. Ik blijf je volgen. Groetjes Floortje

Je pa

Ik wil nog wel een keer hoor! In een bootje dat in de Disney-verhalen van Carl Barks de 'Drup' heette, voeren met een net te harde wind naar Inisheer. Na 150 meter waren we allerdrie tot onze knieën nat door de Atlantische Oceaan, die toch vond dat de binnenkant van de 'Drup zijn ook domein was. Het café herinner ik me, het gesprek niet. Wel alle aspecten van het betoverende van Ierland dat voor mij op dit kleine ***-eilandje samenkwam.
In dat café gaan we dan weer verder praten, gelukkig kunnen we dat goed. Op de terugweg gaan we dan weer een zwerm kwallen zien die, net als toen, uit de eindeloze diepte van de zwartblauwe oceaan naar boven komt. En dan ten volle van dit klein geluk genieten.

Je mam

Thanks for sharing ❤️ je gaat vast weer mooie dingen zien en ontdekken. Zeg hi to Nutan en geniet van je reis

Karin G

Weer geboeid door je verslagen, wat schrijf je toch heerlijk én eerlijk!
Mooie tijd in Ierland ❤️.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!